Firma: NIVA

NIVA valgte Item Consulting for leveranse av ny publiseringsløsning

Firma: NIVA

Norsk institutt for vannforskning (NIVA) var fornøyd med sin velfungerende hjemmeside. Med design, organiseringen av informasjon, publiseringsløsning og integrasjon med andre systemer. Men så kom beskjeden fra leverandøren av publiseringsløsningen: Den skulle legges ned 31.12.2017.

– Vi hadde da en klar frist, og litt over et år på å komme oss over på en ny publiseringsløsning, sier Leder medier og formidling i NIVA, Harald Bonaventura Borchgrevink.

– Og da gjaldt det å finne en leverandør som kunne få dette på plass. Ikke bare raskt og rimelig, men også ved å gjenskape de sidene vi allerede hadde. NIVA skulle ikke framstå i en ny drakt, sidene skulle være gjenkjennelige for besøkende.

Selv om det ikke skulle bli en helt ny løsning var NIVA også ute etter å få fikset de små problemene og manglene som var i den eksisterende løsningen.

– Dette var ting vi hadde tenkt på å få fikset uansett, så da var dette en gyllen anledning. Valget på leverandør av publiseringsløsning ble Item.

– Det var mange grunner til det, sier Harald.

– Vi kjente dem godt fra før. De har hjulpet IT-avdelingen her med flere konsulentoppdrag på driftsoppgaver, og var derfor en leverandør vi allerede kjente, og som kjente oss. I tillegg gjorde Item et godt innsalg i tilbudsfasen. Items løsning kjører på Plattformen Enonic XP.

Skjermbilde NIVA
Bilde: www.niva.no

– De hadde mange gode referanser fra andre kunder. Ikke bare på den tekniske biten, men også på det å ta i bruk løsningen. Og så kunne de levere den hurtig. For hurtig levering var alfa og omega i dette prosjektet.

Item ble valgt som leverandør i slutten av august og prosjektet hadde oppstart første uke i september 2017.

– Husk at vi hadde en absolutt deadline. 31. desember 2017 ville vi ikke ha nettsider lenger, dersom vi ikke var klar med ny løsning. Løsningen ble ferdig lansert 12.12 klokken 12. Med en ukes testing fram mot jul.

– Det ble ikke hals over hode mot slutten. Vi fikk en rolig, kontrollert og fin lansering. I tillegg har vi fått mer funksjonalitet. Nå er publiseringsmotoren i Enonic integrert med pressemeldingssystemet (MyNewsdesk). Før måtte vi publisere dobbelt; først på nettsidene, og deretter via pressemelding. Nå skjer det i én operasjon, og det er veldig tidsbesparende. En flott quickfiks, som Item var tidlig ute med å fortelle oss at det skulle vi enkelt få til.

NIVA fikk også en integrasjon til som bonus fra Item, nemlig Webcruiter, som er et rekrutteringsysstem.

– Det var Item selv som foreslo det. Vi hadde ikke tenkt på det. Og det er også tidsbesparende, for før måtte HR ta kontakt med oss som publiserer på nettsidene for å få lagt ut jobbannonser. Nå kommer de automatisk fra Webcruiter, og dermed kan HR gjøre det selv. En flaskehals mindre.
Integrasjonen de hadde med CRIStin, et verktøy for registrering av forskning, var også i den gamle løsningen. Dette fikk Item videreført i den nye løsningen også.

Brukerne og de besøkende på nettsidene er godt fornøyde, og det har bare vært positive tilbakemeldinger.

– Item gjorde en god jobb med å videreføre det designet vi hadde på den gamle løsningen. Det eneste som mangler er at når vi har faset ut ansattoversikten som i dag ligger på Domino, så skal det nye HR-systemet integreres med nettløsningen. Det skal vi ta med Item i neste fase. Det gleder vi oss til å ta fatt på.

Vi er svært fornøyde med måten Item har gjort dette prosjektet på, med åpen dialog og klare linjer hele veien. Det gjør det enkelt for meg å være prosjektleder!

KONTAKT OSS

Vil du kontakte oss kan du sende mail på firmapost@item.no .

Nyhetsbrev

Ønsker du å motta vårt nyhetsbrev:

Meld meg på / Meld meg av